Egg Sandwich & A Shattered Worldview

Friday, June 19, 2020

Family aku jenis yang tak makan sarapan sangat. Kalau makan pun hujung minggu je sebab mak kerja, tak ada masa nak sediakan makanan pagi. Masa kecik dulu memang aku membesar dengan tak makan sarapan. Dan kalau ada sarapan pun kitorang jenis makan nasi. Jarang sangat la makan roti bagai. Sandwich apatah lagi. Meamng tak gemor.

So Anyway, masa aku form 4 aku join perkhemahan. Hari first sampai kat tapak perkhemahan Kem Bukit Kolam, Kuala Berang keadaan sedikit kalut jadi makan tengahari dihidangkan agak lewat. Perut masing-masing dah mula karaoke rock kapak. Ada sorang ahli pasukan khemah sebelah offer sandwich. Time tu lapar kot dan aku memang tak memilih makan so aku pun ngap jela.

Sedap ya rabbi! First time aku makan sandwich sesedap tu. Dan tu jugaklah kali pertama aku makan sandwich telur. Aku tanya "Elina, awak buat ke sandwich ni? Sedap gila!" sambil suap lagi seketul. Dah la sedap, intinya sekata, bread crust pun elok je dia potong semua. Kalau la masa tu aku familiar dengan sandwich kat kedai, aku berani cakap la sandwich dia tu memang level yang orang jual kat kedai.

Elina ni budak yang tak banyak cakap, suara pun perlahan je. Dia jawab "Taklah. Abang saya yang buatkan" 

Lagi satu kali aku kagum. 1) Aku memang jeles dengan orang ada abang 2) Abang yang buatkan bekal adik? What??? What in the world?? Truth be told, keluarga aku memang ada sedikit berat sebelah bab mendidik anak lelaki ngan perempuan. Kalau dalam keluarga aku memang pelik sangatlah lelaki yang sediakan makanan untuk adik perempuan diorang.

Dengan rasa kagum aku tengok sandwich telur tu sebagai satu simbol anjakan paradigma. Tak sangka telur dan mayonnaise bila bergabung dia jadi makanan yang sedap nak mampus. Dan tak sangka jugak lelaki yang buat makanan yang sedap nak mampus tu.. Siap bungkus elok-elok untuk adik perempuan dia makan. There's a lot of right in this world we're living. Abang Elina, please keep on making delicious food. 

Dan sejak hari tu, sandwich favorite aku adalah sandwich telur. Sekian.



Adieu

7 comments:

  1. sedapnya sandwich telur. tapi hebat juga abang buatkan bekal untuk adik. aku tak pernah pun (bukan abang yang baik huhu). btw ada kawan aku anak dia laki sulung, adik perempuan 3 orang. bila bini dia meninggal, anak lelaki sulung dia banyak bantu keluarga tolong masak semua untuk adik2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesiannya wife meninggal. semoga anak dia membesar jadi pelindung yang baik bagi adik-adik perempuan dia dan insyaallah wife and kids in the future

      Delete
  2. rasa mcm ramai je chef lelaki so tak pelik kalau lelaki masak sedap >.< that sandwich looks super yummy though!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Truly.. But I was 15-14?? So it was quite surprising hahaha. Chef laki memang sedap masak. why ah?

      Delete
  3. Memang sandwich telur yg di campur dengan mayo sedap ! lagi kalau ada salad dan kepingan cheese di dalamnya. Eh tibe rasa nak buat sandwich telur pulak hari ni.. haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dap gila.. umm.. tak pernah try yg ada cheese.. hmm mungkin blh try lepas ni

      Delete
  4. Stylo sungguh tajuk entry mung. It's a good thing that the particular worldview being shattered here is that of a negative one hahah XD

    Pada pemerhatian aku la kan, guys ni mostly kalo yang pandai memasak tu, depa memang terer betul memasak. Hat yang tak pandai memasak pulak tu, memang teruk gila. Depa punya capability to cook is nearing zero, so there are two extremes there. Either they're very good at cooking, or just simply hopeless at it. Yang dalam kategori pertengahan tu tak ramai. Lain kalau perempuan... most gals at least know how to cook, although they might not be super good at it. Culinary common sense tu still boleh pakai la kiranya, and of course yang sumpah hopeless at cooking tu pulak ada juga, tapi tak ramai. Ini berdasarkan pemerhatian aku dan beberapa kenalan sajalah, not quoting any official research survey or anything :D

    ReplyDelete

The way you comment is so telling...

Day,


Part time normal, most of the time comic enthusiast. Almost always borderline crazy. Still experimenting with comic blogging. An engineer with a vision to not be taken seriously. Everything you read on this blog doesn't represent my gender, religion or profession as a whole. Other name you might associate with me are Deaday, DayGoon, JaeminGoon and *cough* Mona *cough*