What I Do; SBG

Friday, November 23, 2018

Hello guys,

Lama rasanya tak post entry secara serius kat sini. Banyak entry layan perasaan je lately. I'm not really sorry for them, to be honest.

Tapi hari ni tiba-tiba kerajinan melanda so aku ada buat nota sikit pasal kerja aku. Basically dekat company aku ni ada beberapa jabatan yang kemudiannya dipecahkan kepada pasukan mengikut jenis struktur yang diselia. Dalam kes aku, aku ditempatkan dibawah jabatan Project Management untuk pakej Segmental Box Girder (SBG). Tugas aku adalah untuk memastikan segment dikonkrit dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Aku rasa tak ramai yang faham apa tu SBG. Even bagi engineers pun aku tak rasa kitorang ada belajar benda ni. Tapi konsep dia sama dengan lego. Basically you are building a beam by attaching matching segments together. Aku dah tak boleh nak translate the layman term lebih dari tu.

Mungkin lebih mudah untuk difahami kalau korang baca nota aku terus kot.


Nampak macam complicated kan? Sebenarnya apa yang kitorang buat ni adalah bina bongkah lego yang terlebih steroid menggunakan konkrit. Konkrit yang digunakan juga bukan calang-calang konrit. Kalau rumah, untuk load bearing member macam tiang dan foundation, kita biasanya pakai konkrit grade G25. Yang ni untuk rumah biasa, bukan rumah berdekatan dengan laut atau mana-mana severe environment. Untuk SBG, kami guna konkrit grade G55.

Untuk senang faham, G25 tu kekuatannya adalah 25 N/mm2 pada 28 hari. Maksudnya untuk permukaan konkrit seluas 1cmx1cm mula retak, korang perlukan 2500 Newton. 1 kg bersamaan dengan 9.81 newtons (speed of gravity). Jadi, kalau korang pakai grade konkrit G25, korang memerlukan lebih kurang 250kg beban untuk meretakkan permukaan seluas 1cm x 1cm. Untuk konkrit G55 pulak lebih kurang dua kali ganda tu dan bongkah konkrit yang kami buat ni lebih dari 1cm x 1cm so bayangkan jelah ye kekuatan konkrit ni macam mana. (Sorry to engineers who might find this tad bit elementary. This post is not intended for professionals)

Supaya korang boleh bayangkan betapa besarnya setiap bongkah segment yang kitorang bina, boleh la tengok gambar-gambar berikut. (FYI, I am 156cm tall)




Sekian saja perkongsian kita kali ni. Kalau korang minat mungkin lepas ni aku akan share lagi walaupun sedikit azab la nak translate.

Adieu

3 comments:

  1. Nice sharing Day, I get to learn something new today. Seronok aku membacanya, do share more :D
    Cool technical drawing there btw, so nice to look at (^^,)

    ReplyDelete
  2. dia macam buat terowong tu eh Day?

    ReplyDelete

The way you comment is so telling...

Day,


Part time normal, most of the time comic enthusiast. Almost always borderline crazy. Still experimenting with comic blogging. An engineer with a vision to not be taken seriously. Everything you read on this blog doesn't represent my gender, religion or profession as a whole. Other name you might associate with me are Deaday, DayGoon, JaeminGoon and *cough* Mona *cough*