Search Engine and You Should Use it

Tuesday, August 08, 2017

"There is no such thing as a stupid question"

.
.
.
.

True. Technically it's not a stupid question, it's a lazy question. Aku kerap share barang-barang yang aku rasa menarik. Dari barang-barang seni sampai la barang-barang kosmetik. Makanan pun kerap aku share. It's just my way to appreciate good quality/service.

Tapi setiap kali aku share, mesti aku dapat soalan bangang. Aku cakap bangang sebab benda tak payah tanya. Contohnya, aku share satu jenis pencuci muka ni. Finelah, mungkin aku tak listkan harga satu-satu, bagitau mana nak beli dan kulit muka apa yang sesuai dengan produk tu, tapi try la baca comment-comment yang dah berbalas kat atas tu. Dan kalau kau tak jumpa jawapan yang kau cari, apa kata Google? Yes! Google. It's an amazing thing.

Berbanding taip soalan panjang-panjang kat comment section aku "Produk tu semua nye untuk 'all skin type' ke?" better ko search terus kat google ke yahoo ke takpun paling cikai, Bing. Kata kuncinya [Garden of Eden] [skin type] . Kurang sikit tenaga dihabiskan untuk menaip. Terus dapat result. Jangan malas nak scroll artikel mana yang berkaitan. Aku menyampah dengan soalan pemalas macam sebab aku tak dibayar untuk menjawab soalan-soalan macam ni.

Dulu pernah aku promote satu kedai perkakas melukis ni. Kedai tu agak unik sebab ada jual artist grade fine art material. Dalam post tu aku dah mention nama shopping complex tu siap detailkan lagi escalator mana nak ambik untuk cepat sampai. Ko boleh tanya aku "shopping complex tu kat mana". Arghhh... Google laaaaaaaaaaaaaaa... Maps kan ada. Ko bajet kalau ko tanya camtu senang ke nak terangkan. Kan kalau search kat maps terus keluar siap dengan arah jalan dan mek salleh lagi yang akan guide ko sampai ke destinasi. Apa ke susah sangat ke nak paham konsep teknologi ni?

Satu lagi aku menyampah, "tu apps apa?"
Time aku live drawing, dengan nama programme terpampang besar kat penjuru kiri. Paint Tool Sai Paint Tool Sai PAINT TOOL SAI!!!!!!!!!!!!! And it's not an apps. Berapa kali la nak cakap? Masalah betul budak-budak yang kenal phone je. Semua benda pun tibai apps.

"Macam mana terer lukis?" - masa kecik dulu aku suka gusti dengan kerbau. Satu hari kerbau tu pijak tangan aku dan terus patah. Lepas tangan aku sembuh, aku terus terer melukis. Alhamdulillah mujur ada pamoga.

"Sejak bila pandai lukis" - Aku dilahirkan dengan seketul tablet. DNA aku telah dirangka supaya boleh melukis dengan baik sejak kecik. Safe to say that I am good at drawing even before I was born.

"Bila nak kawen?" - Apa kena mengena dengan kau aku kawen bila? Ko bajet aku nak jemput kau ke?

Adieu

4 comments:

  1. Hahahahahahah hfsfsfsfsfs buat penat jela day kalau eksplain kat mana kedai tu. Entah ke dia pergi cari ke tak lepas kau explain tu. Ke dia sambung tido, bangun lupa. Lol

    Ahh now i feel bad. Ramai tanya aku pakai apps apa aku ckp Paint tool sai. Mesti diorg tak jumpa cari kat apps store lepastu ckp aku kaki kelentong

    Rakyat malaysia ni boleh kena histeri agaknya kalau sehari tak tanya org pasal hal nikah kawen

    ReplyDelete
  2. Baru-baru ni aku gi farmasi n terjumpa skincare product 'Garden of Eden', and so aku beli dia punya acne gel treatment. Dah try guna 2 kali, orait gak hasilnya *thumbs up* ;3

    ReplyDelete
  3. yg second last punya soalan >< ahaha *thumbsup!

    ReplyDelete
  4. Aku accident dengan kerbau sampai retak tercabut bahu, patut sekarang aku dah ada superpower bayang je lukisan, terus keluar atas kertas wkwkwk

    ReplyDelete

The way you comment is so telling...

Day,


Part time normal, most of the time comic enthusiast. Almost always borderline crazy. Still experimenting with comic blogging. An engineer with a vision to not be taken seriously. Everything you read on this blog doesn't represent my gender, religion or profession as a whole. Other name you might associate with me are Deaday, DayGoon, JaeminGoon and *cough* Mona *cough*